Music Monday

 

music-monday

Music Monday is initiated by Lauren;

Every Monday share one or two of songs you’ve been enjoying lately.  It doesn’t have to be a specific genre, new, or one of your favorites – just something you’d like to share with others.  If possible, share a music or lyric video of the song and your thoughts on the song(s), artist(s), and/or music video(s).

So I still want to learn to play an instrument, but the cost of a (digital) piano was just a bit high knowing how I tend to not follow through. So instead I impulsively bought a Ukulele. I figure 4 strings = easier than 6?

Goal: learning to play this version of Somewhere Over the Rainbow. Or anything from Eddie Vedder’s ukulele album.

10 thoughts on “Music Monday

  1. Ah the memories! Vi brukade ha den här på ett av mina favvopass på Friskis för ca 100 år sedan.

    Men alltså, begagnat digitalt piano, kan väl inte vara så dyrt? Inte för att jag inte tycker att du ska spela ukulele, menar bara det ena behöver väl inte utesluta det andra?

    Like

    1. Fast jag är som tveksam att köpa dyra grejer som begagnat, för om det sen inte är som det ska så har en ju inga… rättigheter? (Förutom om det går via en affär, men det är lite so-so med det här.)

      Like

      1. Hmm, tja. Fast jag tänker att de skulle vara så billiga att det inte skulle spela ngn roll? Typ som när folk i princip gav bort sina gamla upright pianon? Men jag har ingen aning. Mitt var ju nytt, 12 000 kr betalade jag för det 😛 Spelar..typ inte ofta. Kan ändå inte göra mig av med det för TÄNK OM.

        Såg dock en övertygande video om detta igår, Jenny Mustard, känner du till? Hon pratade om att man skulle göra sig av med just sådana saker. Hon förespråkar minimalism. Och det är man ju samtidigt lite sugen på. Japp, vet inte var jag är på väg med den här kommentaren riktigt.

        Like

      2. Tja, vi får se. Tänker att det här ukulele-experimentet går bra så är det fritt fram sen!
        Äh, jag köper det inte. I like my stuff. Okej att göra sig av med sånt en inte använder och som bara tar upp plats, men… det är väl inte så mycket?

        Like

      3. Ja alltså ja, det håller jag ju också med om. Det är ju det som gör ett hem ju. Men det verkar så skönt att ha lite grejer. Kanske ska fokusera på annat dock. Typ att jag har massa extradelar till IKEA möbler (nääär ska jag använda dem om jag inte använt dem nu?) eller typ göra mig av med glassmaskin, och kanske rädda mig själv från lite kläder genom att göra dem till mattor (upcycle for the win!).

        Alltså jag bara önskar att jag hade tålamod att ägna mig åt att spela alls, so you know, I’m impressed att du tar dig an ett helt nytt instrument! Blir det mycket youtubande? Tutorials tänker jag.

        Like

      4. Kläder till mattor låter ju utmärkt (om det är uttjänta kläder som ingen annan kan ha nytta av… antar jag?)
        Jamen gud, vart ska man annars lära sig? Har ju lärt mig de tre vanligaste ackorden, så nu påstår de att det mest handlar om rätt “strumming”. Vi får väl se 😀

        Like

  2. I hadn’t heard that before, but that was very good! Good luck learning to play the instrument. I’d love to learn to play a stringed instrument – I’ve tried, but the fingers on my left hand don’t seem to be coordinated enough to really cooperate… I’ve played trombone for years, so low brass forever. 🙂

    Thanks for linking up! 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

