My favorite falsettos

I remember this one scene (scene I say, but it was definitely reality and unscripted), where I was at a terrace in Amsterdam with colleagues from my old job (best colleagues ever!!). One of the others was/is French, and we had never really talked much about non-work things, until that point, where she said “I love Sigur Rós. To me, that’s the ideal male singing voice.”

Then Lisa made a comment about not being able to get past Zayn’s falsetto! And I honestly hadn’t thought it was possible to dislike it until she said that (but of course it is!). To be fair I don’t really now if any in this list qualifies as “real” falsettos. I just use it vaguely for (mainly male) singers with high singing voices.

My favorite (male) falsetto singers

Jónsi of Sigur Rós:

Bon Iver:

Ásgeir:

5 thoughts on “My favorite falsettos

  1. …Jocke Berg måste av outgrundlig anledning vara undantaget som bekräftar regeln för mig. Jag förstår inte varför man väljer att sjunga på det här sättet. Helst skulle alla vara Stuart Staples i Tindersticks liksom.

    Liked by 1 person

    1. Nu fick jag googla och… nej, där kan jag inte heller hålla med 😛 Låter som en Nick Cave wannabe!
      Det är ju lite intressant dock, att jag inte alls har samma “problem” med kvinnliga sångare, där kan jag inte komma på nån vars röst jag ogillar som Jocke Bergs… (Fast du kanske har något förslag?)

      Liked by 1 person

      1. So what if he is..? 😉

        Ehmeee..svårt att komma på någon som man ogillar. Förpassar man ju genast till oviktig info som ej bör sparas. För kvinnliga sångare är nog min pet peeve när de försöker låta stereotypt metal. Fast det kanske jag hatar när det gäller manliga också. Kan bidra med min värsta röst/teknik någonsin: sångaren i Cradle of Filth. Hur orkar folk lyssna, hur??? Folk brukar ha problem med Janis dock. Näe alltså I’ve got nothing. Men man kan säkert slå på radion och hitta någon helt olidlig på 2 sekunder 😛

        Å! Kan du inte göra det! Inlägg typ Vedervärdiga låtar de spelar på radion och varför jag hatar dem?

        Like

      2. Jamen han är ju inte lika bra! Blek kopia liksom… 😛

        Haha, ja, mer störigt med män som försöker ta plats fast de inte kan sjunga som jag gillar! Janis röst är ju grym!

        Hmmm, fast alltså jag lyssnar ju inte på radio. Jag vet inte om jag är villig att utsätta mig för det.. 🙂

        Like

      3. Ehm, du menar en mer säker sångare som inte halkar omkring som en galning vad gäller både takt och ton..? Ja, Cave är ju intressantare än de flesta. ..saken blir inte hellre sämre av att han faktiskt kan skriva låtar och alltså får sjunga bra låtar. Stackars Tindersticks däremot, har ca 1 bra skiva (Curtains) och den finns inte ens på Spotify.

        Fullt förståeligt!

        Liked by 1 person

Leave a Reply

