week 36 / one I actually put some effort into

Podcast/episode

Sommarprat av Sara Parkman och Samantha Ohlanders. (link) “Hellre solidarisk än solid och arisk.” Om folkmusik, politik och feminism.

Music

Reading list

Watch your step: why the 10,000 daily goal is built on bad science

Insta/Twitter/YouTube

I have a new insta account I love (note the hashtag)! This:

View this post on Instagram

#saidnowomanever

A post shared by @ datingafeminist_ on

Purchase

So I guess I just buy books Lisa is enthusiastic about now? 😛

20180907_075413-1.jpg

(Both written by men! So I’ll have to read extra book so they don’t ruin my stats!)

 

 

Advertisements

7 thoughts on “week 36 / one I actually put some effort into

  1. Lägger genast till instakontot till min feed! Också artikeln till min läslista pga MYCKET intresserad av att sluta obsessa över de där förbannade 10 000 stegen (ska dela med Nina med, pga hon får PUCKADE råd som sluta lyft och gå fler steg; FFS, man blir för i helvete inte stark på jävla 10 000 steg!)

    + unsolicited första råd: strunta i armhävningar som boken tycker man ska göra, gör bänkpress istället. Ja tungt och jobbigt, MEN mycket mer motiverande för det är mycket lättare att se progression och när man hittat tekniken kommer man att känna sig så jävla stark.

    Vill också säga: om du inte är superpepp på intervaller, bara hoppa. Gör Nina och jag. Tänker att en gör det en tycker är kul, pga viktigast av allt för hållbarheten.

    Liked by 1 person

    1. Nä, alltså, folk är så sjukt fixerade vid vikt. Spelar ingen roll hur bra du egentligen mår, för de tyker de förstår att du aldrig kan må bra om du inte är smal. Kul.

      Alltså. Boken var ju lättläst, och intressant. Men den fick mig också att tycka att det varkar vara väldigt mycket jobb? Plus att han hela tiden pratar om överviktiga som att han inte alls vet om de kan köra samma övningar/rutiner? (Det kan iofs vara amerikanska rädslan för att bli stämd antar jag.) Den där sidan du tipsade om förut fick mig mer motiverad att försöka. (Och nej, hade ingen som helst tanke på att köra intervaller :))

      Liked by 1 person

      1. Nä eller hur!? They need to get with the damn program och istället fråga hur mycket en bänkar; jag är liksom så imponerad/avundsjuk över att Nina redan kan köra 3 set, 8 rep på 40 kg. Hon började efter mig och jag är rätt många kilo ifrån får man nog säga (nästa fokusområde: bänk :P).

        Hmm, vilken sida var det nu igen? Alltså, jag typ struntar i nästan allt personen skriver pga den personens utgångspunkt verkar vara att läsaren är intresserad av att bli fit (slim down or some such shit). Men jag är intresserad av att bli stark och därför lära mig grunderna i hur man lyfter och vad man kan göra på gymmet + följa ett program. Så basically, jag använder programmen som utgångspunkt, och let’s be honest, ändrar så det passar mig bättre (har hört från säkra källor att det också är så man jobbar, generellt följer man aldrig ett program rakt av för vi är alla olika) och försöker köra samma antal rep och set och kör så många veckor eller pass som boken säger. I övrigt bryr jag mig inte alls om vad boken yrar om. Det är inte så svårt som den försöker påstå. Bara att köra liksom! 🙂

        Liked by 1 person

      2. Jaja, den inställningen låter ju onekligen mer lockande! (och det borde jag ju förstått). Blev dock sugen på att inkludera proteinpulver i frukost och så efter att ha läst boken, vi får se om jag gör nått med det också 😛

        Liked by 1 person

      3. DO IT! 🙂 Jag förstärker min gröt med proteinpulver sedan en tid tillbaka, mycket bra beslut! Stoppar också ett i mellisyoghurten, sedan bakar ju också på det.. kan också tipsa om casein som man göra sig ett litet kvällssnacks av, bara blanda med vatten så har man chokladpudding och inte alls tokig sådan! Om man har chokladsmak vill säga. Finns alla möjliga smaker såklart.

        Liked by 1 person

      4. Hittar “micellar casein” – antar det är samma?

        Plus, en till grej om boken. Efter att ha läst den känns det som att bodypump ändå är rätt okej? De flesta övningarna känner jag igen därifrån…

        Liked by 1 person

      5. Hm. Borde vara? Det jag använder är casein från Body Science som är märkt “protein pudding” men jag misstänker starkt att man kan göra pudding av vilket casein som helst, gäller bara att addera lite vatten eftersom och sluta när man har fått rätt konsistens.

        Ja alltså det är ju inget fel på body pump! “Problemet” är att det inte är ett lika effektivt sätt att bygga muskler eftersom det inte är någon vila mellan set och generellt fler repetitioner vilket betyder att man inte kan lyfta lika tunga vikter som man kan om man går till gymmet. Jag menar, jag har gått på body pump nu också. I gymmet kan jag just nu ta 57,5 kg i mark, går jag på body pump kan jag inte ens ta 20 kg om jag inte vill paja min rygg totalt. Och jag gick ju på body pump i år och år, jag ökade mer vikt på två veckor än under hela tiden jag gick på body pump. Sedan kanske jag gör body pump fel, men ja. Jag föredrar gym, ‘s all I’m saying.

        Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s