Week 15 / (more) Gilmore Girls & lack of gym motivation

Music

Book/story

I’ve started reading Laurie Penny’s Unspeakable Things (that Lisa kindly gave me!) and so far it’s very good! She’s very angry, which I like.

Insta/Twitter/YouTube/Netflix

I’m totally immersed in Gilmore Girls now (and yes, I shed a tear when Luke broke up with Lorelei. They’re back together now though.). I’m on season 6 now, so the rift is there and I don’t like it. And I think it was around here I stopped watching when it was on TV? Logan is quite charming in the beginning, not at all how I remembered him.

Personal

I’m a bit uninspired of going to the gym last week and this (sure, it’s only Monday now, but still!). Do I need a break? Wednesday I’m getting a new “plan”, so we’ll see if that helps. If not, I’m thinking a 2 week break + one of Styrkebyråns programs.

Advertisements

10 thoughts on “Week 15 / (more) Gilmore Girls & lack of gym motivation

  1. Kul att du gillar Laurie! 🙂

    Jag tittar/lyssnar på massa folk som påpekar hur otroligt viktigt det är med vila, både mellan övningar också bara paus från gymmet ett tag. Särskilt om man inte känner att energin är där. (Eneregi, motivation, same shit.) Så jag skulle tro att det där med ta en liten paus ett tag, kan ej vara fel. Sedan att göra det också inte känna som att man fuskar, det vet jag inte hur man gör. Jag försöker intala mig själv att den här veckan! Ett par dagar vila. Do you good. Samtidigt är jag ju inte trött, det är bara det att jag har ett par kroppsdelar som krånglar. “Bara”. 🙄

    Sedan ska man ju inte underskatta effekten av nytt program, är det bra blir man ju mer pepp.

    Men hur är det, kör du skivstång nu?

    Like

    1. Jo, fuskkänslan finns ju där (“jag var bara på gymmet 2 ggr!”, fast det är ju bra?). Problemet för mig blir mest – när är jag bara lat, och när ska jag låta mig själv låta bli? (För det har ju också hänt lite nu och då att jag “inte vill gå” och sen är det helt okej när jag väl är där).
      Kör väl vila nu över påsk tror jag, så blir det inte så stressigt iom långhelg borta och så.

      Nein! De fria vikter jag kör är bara hantlar än så länge. Det finns inte så många skivstänger (om en inte planerar sin träning för att undvika lektionerna… antar att bodypump-salen har gott om skivstänger) plus att det ser lite… intimidating (låter bättre än “skrämmande”) ut. Var lite därför jag tänkte prova typ Styrkebyråns program. Enkelt intro till skivstång?

      Liked by 1 person

      1. Jomen exakt! Det är så jäkla svårt att själv se när man är lat och när det är valid. Vilket innebär att jag går till gymmet ca varje gång. Märker väl när jag kommer dig vad problemet är? Är bara att gå hem? (Har hittills inte hänt att jag gått hem, meeen…i lördags strök jag en hel halvtimme, var bara där en timme! Framsteg..?)

        Jamen ska du vara borta tycker jag det är helt giltigt, vart ska du?

        Tja, det tror jag är en toppenidé! 🙂

        Men alltså body pump-stänger. De har absolut en funktion, men inte alls lika roliga som tyngd/styrkelyfts-stänger. Tror du kommer att vänja dig snabbt och känna dig suuuuperhemma 🙂

        Like

      2. Haha, men det känns ju liksom fel att bara gå hem när en väl har kommit igång?

        Åker till Luxemburg över påskhelgen, bara så där. Får se om det är nått, men tror det ska va fint 🙂

        Meeeen, vad är skillanden på dem? Stänger som stänger tycker jag 😛

        Liked by 1 person

      3. Jamen eller hur? Och det finns ju så många saker man kan göra, något kanske funkar/är roligt?

        Åå, låter härligt! 🙂

        Vikten? Valkarna i händerna? Finns ingen chans att man får valkar av body pump stänger, vilket iofs borde tala -för- body pump stänger, men man vill väl känna att man jobbat hårt, alltså valkar? 😉

        På riktigt, största nackdelen med body pump stänger, i mitt tycke, är att de inte är gjorda för rack. Har man inte stången i rack blir man ju begränsad i viktval, då kan man bara ta den vikt man kan slänga upp över huvudet, vilket i mitt fall är -inte mycket- om man säger så. Långt ifrån tillräckligt för att benen ska få jobba.

        Like

      4. Alltså jag kollade egentligen på Rookie, men det kanske är för basic? Då blir det väl Beefcake, men vilken är ju oklart. Eller ska jag testa Gateway to gains först? Tala om vad jag ska göra! 😛

        Liked by 1 person

      5. Ja just ja, det hade jag glömt att det fanns. Det är tydligen bara skivstång i sista blocket. Tycker jag låter lite? Men samtidigt, känner man sig osäker på skivstången är det kanske bra. Å andra sidan, det är ju gym-intro, och du har ju redan gått regelbundet ett tag?

        Med Gateway är det ju så att det är visst är en del basövningar med skivstång, men också en hel del övningar med maskin + några typ armhävningar + pull ups. MEN, vill man inte göra det finns alternativ, eller regressioner på övningar så det är inte ett måste. Poängen var egentligen, du jobbar inte med skivstången -bara- i ett pass som i Beefcake, utan det är blandat med annat, så jag kan nog tycka att det kan fungera som intro till skivstång. Plus, där får man alla splittar i samma program, 3-split, 4-split helkropp, och 4-split upper + lower body. Dock får man hitta på uppvärmning själv.

        Vill man däremot köra 2-split så finns ju en sån variant av Beefcake.

        Bör kanske också sägas att Gateway är hypertrofi, alltså för att få musklerna att växa, medan Beefcake syftar till att öka i styrka. Så det beror ju på var man vill.

        Vad har du kört nu, är det för att öka styrka eller öka muskelstorlek? Tänker det kanske är kul med variation? Köra det du inte gjort nu?

        Like

      6. Ahaaa. Jag antar att jag kört öka styrka hittills, och det har jag egentligen inget problem med att fortsätta med ett tag, så då låter det ju som att jag ska prova Beefcake! Har läst deras korta beskrivningar, och tänker mig då att jag ska prova 2-dagar/vecka programmet, de andra känns lite som överkurs.

        Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s